Materiale despre productivitate, eficiență, concentrare, motivare
Schimbări de percepție (IV): Efectul Zeigarnik

Schimbări de percepție (IV): Efectul Zeigarnik

Vrei să afli cum am eliminat procrastinarea din 90% din sarcinile pe care le fac?

Cum, cu o simplă schimbare de mentalitate, am reușit să nu-mi mai amân niciun proiect?

Și dacă-ți spun că toate aceste schimbări le-am făcut într-o singură seară …

Totul a pornit într-o zi de vineri ..

.. când mă uitam la un documentar despre Efectul Zeigarnik.

Efectul Zeigarnik afirmă că oamenii își amintesc procesele incomplete sau întrerupte mai bine decât procesele complete.

Psiholoaga de origine rusă, Bluma Zeigarnik, a studiat fenomenul după ce a observat că ospătarii își aminteau comenzile doar cât timp respectivele comenzi erau în procesul de a fi servite.

Primul experiment al psiholoagei consta în a le cere unor copii să realizeze în cursul unei zile vreo douăzeci de mici obiecte (din pastă de modelat, mărgele sau puzzle-uri). Ea îi lăsa să termine jumătate din activități, dar făcea în așa fel încât celelalte să rămână neterminate. Puțin mai târziu, copiii au fost rugați să-și amintească tot ce făcuseră. Sarcinile rămase neterminate erau citate de aproximativ două ori mai des decât celelalte. Ipoteza lui Zeigarnik era aceea că mica tensiune indusă prin faptul de a mai avea niște ,,lucruri de făcut” este domolită de terminarea lor, ceea ce facilitează uitarea lor conștientă (și nicidecum inconștientă; de exemplu, succesele noastre ne servesc ca să construim o rețea de amintiri inconștiente pozitive care ne vor servi din nou, mai târziu). Pe când faptul de a nu putea termina ceva ce trebuie întreprins este mai bine memorat, desigur, pentru că tensiunea ,,lucrurilor rămase de făcut” nu este domolită: acest fapt asociază amintirea cu o emoție negativă care facilitează recursul la conștiință.

Unii psihologi sugerează că studenții care doresc să își aminteasca materia mai bine ar trebui să își lase învățatul neterminat când iau pauze.

Cum să iei natural pauze productive care te împing să te întorci la muncă

În timp ce se derula documentarul ghici la ce mă gândeam!

La sarcina pe care am lăsat-o neterminată.

(chiar înainte de documentar lucram la un material bonus pentru un curs pe care-l lansam)

Tot în acea perioadă citeam cartea Do It Tomorrow (o carte de time management scrisă de Mark Forster).

Autorul cărții scria despre lista de sarcini și tendința noastră de a evita ce avem de făcut, de a lua pauze cât mai lungi.

Dar eu nu puteam să-mi lungesc pauza .. pentru că eram “stresat” de sarcina rămasă neterminată.

Cu alte cuvinte:

Dacă ai de lucru la un proiect și nu vrei să te lungești cu pauzele, fă o mică schimbare de mentalitate:

Ia-ți pauză în mijlocul unei sarcini! (Tweetuie)

Începe-ți sarcina următoare, începe să scrii primele rânduri din proiect, deschide cartea și citește prima pagină … începe ceva!

Vei vedea cum, după ce te-ai relaxat, dorești să te întorci și să-ți termini treaba!

Sunt conștient că e o schimbare mică (ce mai, e o propoziție!).

Dar imaginează-ți potențialul acestei schimbări:

  • vei ancora o stare de neterminare în pauze, stare care te va motiva să treci la lucru
  • astfel, vei reveni mai rapid la sarcinile rămase neterminate
  • și te vei întâlni cu un prieten demult uitat: cheful de lucru

Deja ne confruntăm cu Efectul Zeigarnik, în viața de zi cu zi: în serialele la care ne uităm. La serialul tău preferat, observă cum spre sfârșitul episodului apar intrigi noi care sunt lăsate neîncheiate. Ele îți mențin curiozitatea până la următorul episod.

De ce să nu faci același lucru și pentru proiectele tale importante?

Ia-ți pauză în mijlocul unei sarcini!

Scrie-mi mai jos: “voi aplica” dacă acest material ți se pare util situațiilor cu care te confrunți.

One Response to Schimbări de percepție (IV): Efectul Zeigarnik

  1. Gabriela says:

    voi aplica!

Leave a reply